گفتگو با میهمانان هفته گرافیک | «رودی باور»


برگرفته از مجله «دیزاین‌بوم» | ترجمه: ریحانه دقیقیان

امسال در میان برنامه‌های مختلف هفته گرافیک، دو میهمان ویژه در ایران حضور خواهند داشت. «رودی باور» و «کن کاتو» مهمانان طراحان گرافیک ایران هستند و هر‌کدام ویژگی‌های منحصر‌به فردی دارند.
رنگ برای آشنایی هر‌چه بیشتر مخاطبانش با این طراحان برجسته، گفتگوهایی را منتشر می‌کند.

گفتگوی زیر با رودی باور (Ruedi Baur) موسس استودیوی طراحی گرافیک به نام intégral ruedi baur واقع در پاریس، انجام گرفته است. این موسسه به صورت تخصصی در زمینه‌ی طراحی هویت سازمانی و علائم مسیریاب فعالیت می‌کند.

لطفا کمی در مورد خودتان و این که چطور وارد عرصه ‌ی گرافیک شدید توضیح دهید.
من در سال ۱۹۵۶، در پاریس متولد شدم. دوران کودکی را در فرانسه گذراندم و برای تحصیل در زمینه‌ی طراحی به زوریخ رفتم. در حین تحصیل به همراه همکلاسی خود لارس مولر (Lars Müller) بر روی چندین پروژه کار کردیم. در سال ۱۹۷۹ فارغ‌التحصیل شدم. به فرانسه برگشتم و استودیوی خود را در لیون راه‌اندازی کردم (1980). عمده‌ی کارهای این استودیو مربوط به پروژه‌های شهری مثل موزه‌ها و گالری‌ها می‌باشد. به تدریج پروژه‌های بزرگ‌تری گرفتیم و استودیو را به پاریس منتقل کردیم. در آن‌جا با موزه‌ی پیکاسو و لوور نیز کار کردیم. با گذشت زمان پروژه‌هایمان بر روی هویت‌سازمانی، لوگو و علائم مسیر‌یاب متمرکز شد.

طراحی برای مدرسه‌ی جدید در نیویورک توسط استودیو intégral ruedi baur به صورت سه‌بعدی بر روی بنا اجرا شده است و علاوه بر گرافیک محیطی به عنوان مسیر‌یاب نیز ایفای نقش می‌کند.

از کدام مشخصه‌ی طراحی هویت‌سازمانی بیشتر خوشتان می‌آید؟
ساخته‌شدن آن در طول زمان. این که یک سری المان را در کنار هم قرار دهیم تا قابل توجه و با معنی باشند کار جالبی است، اما من عادت ندارم چیزی را طراحی کنم و اصرار داشته باشم که همیشه یک مفهوم به خصوص را انتقال دهد. ترجیح می‌دهم زبان تصویری را به درجه ی بالاتری از جذابیت ارتقاء دهم. به نظر من هویت سازمانی باید مثل یک زبان عمل کند، زبانی که بتواند به انحاء مختلف و حول یک محور سخن بگوید.
 
آیا با تجربه‌ای که امروز دارید طراحی هویت سازمانی برایتان آسان‌تر از زمانی است که در این زمینه آغاز به‌کار کرده بودید؟
بیشترین چیزی که در این مدت تغییر کرده است سفارش‌دهندگان هستند؛ این که چه می‌خواهند و چقدر به طراح اعتماد دارند. زمانی که برای اولین بار (بیش از سی‌سال پیش) در استودیوی خود شروع به کار کردم، مشتری‌ها رفتار متفاوتی داشتند و به طراح و راه‌کارهایی که ارائه می‌داد به راحتی اعتماد می‌کردند. امروزه سفارش‌دهندگان، جزئیات طرح پیشنهادی را حسابی بررسی و تجزیه و تحلیل می‌کنند.
هویت‌سازمانی برای فرودگاه، köln bonn، ۲۰۰۴

هنگام طراحی علائم رعایت چه نکاتی را در اولویت قرار می‌دهید؟
اول محتوای اثر؛ به این فکر می‌کنم که اثر چگونه باید طراحی شود تا در محیطی که قرار است ارائه شود تأثیرگذار باشد. از این‌که برای هر پروژه راهکار به خصوصی ارائه می‌دهیم خوشحالم. هرگز راهکاری را که قبلاً برای پروژه‌ی دیگری استفاده کرده‌ایم در پروژه‌های بعدی‌مان استفاده نمی‌کنیم. دوم کاربردی بودن؛ چه‌کسی و چگونه قرار است از این علامت استفاده کند؟ سوم حس اثر؛ که البته این مورد در علائم مدرن کاربرد چندانی ندارد. اما من معتقدم سیستم طراحی علائم یک مکان می‌تواند در حس آن تأثیر بسزایی داشته باشد. سختی کار این است که تعادل بین این سه مورد در خلق اثر حفظ شود.

از کجا متوجه می‌شوید که بازخورد مخاطب چه بوده است؟
هر چه قدر که می‌توانید اجازه ندهید مکالمه‌ی بین شما و مشتری به سمت علایق و سلایق او برود. انجام این‌کار گاهی مشکل می‌شود، ولی تلاش کنید همیشه نیاز مخاطب را در اولویت قرار دهید و برای آن‌ها طراحی کنید. در برخی موارد سفارش‌دهنده هرگز با آن‌چه که برایش طراحی می‌کنید روبه رو نمی‌شود ولی مخاطب ممکن است هر روز با آن مواجه شود. تغییر عقیده‌ی سفارش‌دهنده به مراتب راحت‌تر از تغییر نیاز مخاطب است. مهم است که چگونه ایده را به مشتری ارائه دهید. هرگز ایده‌ی خام را با سفارش‌دهنده در میان نگذارید. قبل از هر اقدامی از تمام قوا و حواس خود برای درک کامل پروژه استفاده کنید.

آیا تا به حال چندین طرح و راهکار را همزمان به مشتری ارائه داده‌اید؟
هرگز. لازم است تکلیف طراح در مورد طرحی که می‌خواهد ارائه دهد مشخص باشد. ارائه دادن چندین راهکار متفاوت، شک و عدم تصمیم‌گیری را نشان می‌دهد. باید به مشتری اطمینان دهید که به عنوان یک طراح از پس کار او بر‌خواهید آمد، چرا که شما را به خاطر مهارتتان استخدام می‌کنند.

 طراحی سیستم مسیریاب در centre pompidou، ۲۰۰۱

 کدام یک از پروژه‌هایی که انجام داده‌اید بیشترین تأثیر را بر روی خودتان داشته است؟
یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربه‌هایم برنده‌شدن در رقابت برای طراحی هویت سازمانی فرودگاه köln bonn بود. تمام مراحل این پروژه از آغاز تا پایان آن خوشایند بود، زیرا طرز تفکر ما و سفارش‌دهنده‌گان بسیار به یکدیگر نزدیک بود و همه ما به ایده و راهکار مطرح شده صد‌در‌صد ایمان داشتیم.

آیا معمولاً طراحی می‌کنید و فکر می‌کنید طراحی‌کردن برای طراحان جوان مهم است؟
گاهی اوقات برای این که افکار و ایده‌ها را از ذهنم بیرون بریزم یا فوری آن‌ها را در یک جلسه به اشتراک بگذارم اتود دستی می‌زنم، اما در بسیاری از موارد این کار را انجام نمی‌دهم. فکر می‌کنم هر طراح روش خودش در انجام کارها دارد، بنابراین شاید طراحی آن‌قدر که در گذشته مهم بود امروزه برای طراحان گرافیک اهمیت نداشته باشد.
 
 به چه چیزهایی (خارج از حرفه‌ی خود) علاقه‌مند هستید؟
چیزهای زیادی توجه مرا به خود جلب می‌کنند. کتاب‌های بسیار بسیار زیادی می‌خوانم؛ کلاسیک، شعر، فلسفی، سیاسی و... . معمولاً در مورد سیاست و جامعه با همسرم که روانشناس است صحبت می‌کنم. دوست دارم فکر کنم که طراحی هنوز هم می‌تواند تأثیر مثبتی بر روی جامعه و زندگی روزمره‌ی افراد بگذارد. من پنج فرزند دارم که لذت بسیاری را برای من به ارمغان آورده‌اند، و البته به همراه زحمت بسیار! اسکی کردن و کوه رفتن را نیز دوست دارم.

چه کاری هست که تا به حال انجام نداده‌اید و دوست دارید انجام دهید؟
امیدوارم مردان دولتی و سیاستمداران متوجه تأثیرگذاری طراحی بر کارشان بشوند. شخصاً می‌توانم در جهت کمک به رشد جامعه در ابعادی وسیع و پیچیده طرح داده و اجرا کنم. من برای پذیرش مسئولیت‌های بیشتر و بزرگ‌تر آماده‌ام.



حروف سه‌بعدی بر اساس فونت Irma و انطباق فونت نازک آن بر روی فونت بولد کار شده و به همراه بازی با پرسپکتیو اطلاعات ساختمان و طبقات آن را ارائه می‌دهد.


هویت‌سازمانی برای فرودگاه köln bonn، ۲۰۰۴


هویت‌سازمانی برای فرودگاه köln bonn، ۲۰۰۴


هویت‌سازمانی برای فرودگاه köln bonn، ۲۰۰۴


هویت‌سازمانی برای فرودگاه köln bonn، ۲۰۰۴


هویت‌سازمانی برای فرودگاه köln bonn، ۲۰۰۴


هویت‌سازمانی برای فرودگاه köln bonn، ۲۰۰۴


طراحی سیستم مسیریاب در centre pompidou، ۲۰۰۱


طراحی سیستم مسیریاب در centre pompidou، ۲۰۰۱


طراحی سیستم مسیریاب در centre pompidou، 2001


طراحی سیستم مسیریاب در centre pompidou، ۲۰۰۱


طراحی سیستم مسیریاب در centre pompidou، 2001


زبان تصویری برای centre des monuments nationaux، ۲۰۰۷


 زبان تصویری برای centre des monuments nationaux، ۲۰۰۷


زبان تصویری برای رستوران کریزی هوس crazy House، ۲۰۰۶


زبان تصویری برای رستوران کریزی هوس crazy House، ۲۰۰۶





زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن